måndag 3 maj 2010

Ledig dag

Hej!
Då va man ledig från skolan imon då, tror att de va för att det skulle vara nationellt prov..

Idag så var jag i bageriet i skolan, och vi skulle börja med att baka bitar idag så som Snickerskaka, Sarah Bernardt, biskvier m,m men det blev inte alls vad vi trodde. Klassen bakade fyra satser med smördeg som skulle in i frysen, sen skulle vi börja städa för att anticimex ska komma på onsdag och kolla lokalerna. Lite tråkigt men jaja. Innan så har vi mest bakat småkakor och matbröd, men man tröttnar på att bara baka berlinkex och thékakor..
Idag så fick min mamma för sig att hon ville ha morotsmuffins med kanel, så då drog jag med pappa in i köket och satte igång. Jag tror faktiskt att pappa tyckte att det va lite kul att baka, han tyckte att det gick fort och han hängde över axeln på mig hela tiden för att se vad jag gjorde och hur jag gjorde det.
Muffinsen blev faktiskt ganska goda, det enda som var lite annorlunda med detta receptet var att det va filmjölk i, det bidrog med en liten fräck syrlighet mitt bland de söta.
Jag kan lägga ut receptet imorgon, kommer inte ihåg det exakt i huvudet just nu.

Imorgon så blir det en riktig bakdag det med, för då ska jag baka cupcakes och knäckebröd.
Jag planerar på att göra en choklad cupcake med minimarschmallows och lite hackad choklad i med en rosa frosting som är gjord med smör istället för philadelphiaost.
Knäckebröden har jag och min mamma gjort innan och det är jättegott och inte alls svårt. Det är ganska enkla ingredienser, inga brödkryddor eller nåt sånt utan det mesta är basvaror faktiskt.
Jag lovar att jag ska ta kort på mina cupcakes och mitt knäckebröd imorgon så att ni får se. Det enda jobbiga är att jag är inte så bra på att fota och har inga riktigt bra platser i lägenheten att ställa upp bakverken och fota dom, men jag ska försöka variera korten!

De var nog allt jag hade att säga just nu, kram på er!




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar