fredag 22 oktober 2010

Nya tag

Ja..dags för nya tag med bloggen kanske?
Förlåt först för den otroligt dåliga uppdateringen men det har inte hänt så mycket.

Nu i skolan så har vi äntligen börjat med att baka tårtor och sånt kul! I torsdags så började choklad och konfektyrkursen också och det tror jag kommer bli jättekul, vi började med att lära oss hur man tempererar choklad på rätt sätt. Det var egentligen inte så svårt men lite krångligt var det ändå med att få till exakt rätt temperatur så att chokladen senare ska stelna och inte får fettränder.
Jag har lite småsaker att visa er, bl.a. födelsedagscupcakes, snickerskaka och en tårta.

Cupcakesen bestod av en chokladmuffins med en gömma av hallon i mitten, toppad med en rosa cream cheese frosting och handgjord dekoration i sugarpaste. Dom var gudomligt goda och hon som beställde dom var verkligen supernöjd och det var inte första gången hon beställde av mig och det kommer nog inte att bli den sista heller ;).

Snickerskakan är bakad på skolans recept och dom är så underbara, godast är dom när dom har fått vara inne i frysen en liten stund :P
Den här tårtan beställdes av min bror. Han ville ha lite fika till jobbet i onsdags, så då fixade jag det!
Den här tårtan består av vaniljtårtbotten (eller som det kallas så fint i skolan, anslag), jordgubbssylt, vaniljkräm, grädde och egengjord sugarpaste. Jag har alltid köpt sugarpaste innan men denna gången bestämde jag mig för att göra egen och det är såå mycket godare med hemmagjord sugarpaste än köpt. Men marsipan är ju klart godast ;P.
Dekorationerna har jag inte gjort själv pga tidsbrist, så det fick bli Dr. Oetkers chokladlöv och så skrev jag företagets namn (AEAB) med vita sockerkulor (den mer "kända" färgen av dessa små tandförstörande, hårda kulor är ju silver och då vet ni säkert vilka jag pratar om ,hehe).
Det kommer snart att komma upp mer på bloggen då jag har några beställningar på gång, bl.a en hösttårta som jag ser fram emot väldigt mycket.
Det var allt för denna gången, ha det fint!







Inga kommentarer:

Skicka en kommentar